„Jaki jest twój ulubiony kolor?” – to pytanie stawiane jest chętnie zwłaszcza przez odkrywające piękno i różnorodność świata przedszkolaki. Choć z biegiem lat preferencje mogą się zmienić, ostatecznie niemal każdy bez wahania może wskazać kilka barw, którymi lubi się otaczać, oraz kilka takich, których unika. Może się wydawać, że jako dorośli mamy do kolorów mniej emocjonalny stosunek… Czy na pewno? I jak się to przekłada na projektowanie graficzne oraz reklamę?
Psychologia kolorów.
To, że kolory ingerują w naszą psychikę i układ nerwowy, nie jest mitem, lecz naukowym faktem, który wykorzystywany jest nie tylko przez specjalistów. W życiu codziennym mało kto maluje sypialnię wściekle czerwoną farbą. No właśnie, „wściekle” nie bez powodu, bo taka barwa lekko podnosi ciśnienie krwi, co przecież nie sprzyja wieczornemu relaksowi i łatwemu zasypianiu.
Znaczenie poszczególnych kolorów i to, jak w wypracowany na drodze ewolucji sposób odbierane są przez ludzi, ma ogromny wpływ na reklamę i tworzenie wszelkiego rodzaju grafik. W zależności od branży, w której się poruszasz, filozofii firmy, płci oraz wieku potencjalnych klientów, niektóre barwy będą robić lepsze wrażenie od pozostałych. To nie magia, to psychologia kolorów.
Wpływ podstawowych barw na odbiorcę.
Jakie cechy, które mają istotne znaczenie w reklamie, można wyróżnić w poszczególnych kolorach?
- Czerń kojarzy się z powagą i żałobą, ale również elegancją i wysokim standardem. Wybierana jest często przez marki luksusowe i profesjonalne.
- Biel w naszym kręgu kulturowym przywodzi na myśl czystość, niewinność oraz otwartość na nowości. Świetnie sprawdza się jako tło stron internetowych lub wizytówek.
- Niezwykle wyrazistą barwą jest czerwień. Przyciąga wzrok, podkręca apetyt, energetyzuje i pobudza do działania. Kojarzy się z miłością, ale i agresją, dlatego należy stosować ją raczej oszczędnie, jako element, który skłania do podjęcia szybkiej decyzji – przykładowo do skorzystania z wyprzedaży.
- Podobnie wyrazisty kolorem jest pomarańczowy, jednak często bywa bardziej pozytywnie odbierany niż czerwień. To symbol energii i radości, który najlepiej działa na młodzież.
- Na przeciwnym biegunie znajduje się melancholijny niebieski, który w naturze występuje jako pogodne niebo lub spokojna toń morza, dlatego też jest szeroko stosowany przez linie lotnicze lub firmy związane z wodą i czystością. Według aktualnych badań budzi największe zaufanie u odbiorcy i kojarzy się z niezawodnością, dlatego często sięgają po niego również instytucje związane z finansami.
- Żółć jest kolorem słońca i wigoru. Zwraca uwagę i odpowiednio zastosowana buduje radosne skojarzenia oraz daje poczucie bezpieczeństwa, jednak nie powinna być wykorzystywana w reklamie produktów luksusowych.
- Jako bezpieczny kojarzy się również zielony, który jest jednak o wiele bardziej spokojny i harmonijny. To kolor lasu, dlatego najczęściej możemy go spotkać u organizacji ekologicznych oraz firm, w których filozofię wpisana jest dbałość o środowisko naturalne.
- Fiolet to barwa szlachetna, związana z władzą i duchowością. Jest wyrazista, dodająca energii oraz tajemnicza, ale zbyt duża jej ilość może przytłaczać, dlatego należy stosować ją rozsądnie.
- Kolorem chętnie wybieranym przez marki dedykowane dziewczynkom i kobietom jest różowy. Przywodzi na myśl miłość i atrakcyjność, dlatego jest często wykorzystywana w reklamie kosmetyków. Posługiwanie się nim bez umiaru grozi jednak postrzeganiem oferty jako infantylnej, przesłodzonej, a samej marki –
niestabilnej.
Jednak samo znaczenie kolorów to jeszcze nie wszystko. Kolejnym wyzwaniem jest…