Kolory w projektowaniu graficznym

„Jaki jest twój ulubiony kolor?” – to pytanie stawiane jest chętnie zwłaszcza przez odkrywające piękno i różnorodność świata przedszkolaki. Choć z biegiem lat preferencje mogą się zmienić, ostatecznie niemal każdy bez wahania może wskazać kilka barw, którymi lubi się otaczać, oraz kilka takich, których unika. Może się wydawać, że jako dorośli mamy do kolorów mniej emocjonalny stosunek… Czy na pewno? I jak się to przekłada na projektowanie graficzne oraz reklamę?

Psychologia kolorów.

To, że kolory ingerują w naszą psychikę i układ nerwowy, nie jest mitem, lecz naukowym faktem, który wykorzystywany jest nie tylko przez specjalistów. W życiu codziennym mało kto maluje sypialnię wściekle czerwoną farbą. No właśnie, „wściekle” nie bez powodu, bo taka barwa lekko podnosi ciśnienie krwi, co przecież nie sprzyja wieczornemu relaksowi i łatwemu zasypianiu.

Znaczenie poszczególnych kolorów i to, jak w wypracowany na drodze ewolucji sposób odbierane są przez ludzi, ma ogromny wpływ na reklamę i tworzenie wszelkiego rodzaju grafik. W zależności od branży, w której się poruszasz, filozofii firmy, płci oraz wieku potencjalnych klientów, niektóre barwy będą robić lepsze wrażenie od pozostałych. To nie magia, to psychologia kolorów.

Kolory w projektowaniu graficznym

Wpływ podstawowych barw na odbiorcę.

Jakie cechy, które mają istotne znaczenie w reklamie, można wyróżnić w poszczególnych kolorach?

  • Czerń kojarzy się z powagą i żałobą, ale również elegancją i wysokim standardem. Wybierana jest często przez marki luksusowe i profesjonalne.
  • Biel w naszym kręgu kulturowym przywodzi na myśl czystość, niewinność oraz otwartość na nowości. Świetnie sprawdza się jako tło stron internetowych lub wizytówek.
  • Niezwykle wyrazistą barwą jest czerwień. Przyciąga wzrok, podkręca apetyt, energetyzuje i pobudza do działania. Kojarzy się z miłością, ale i agresją, dlatego należy stosować ją raczej oszczędnie, jako element, który skłania do podjęcia szybkiej decyzji – przykładowo do skorzystania z wyprzedaży.
  • Podobnie wyrazisty kolorem jest pomarańczowy, jednak często bywa bardziej pozytywnie odbierany niż czerwień. To symbol energii i radości, który najlepiej działa na młodzież.
  • Na przeciwnym biegunie znajduje się melancholijny niebieski, który w naturze występuje jako pogodne niebo lub spokojna toń morza, dlatego też jest szeroko stosowany przez linie lotnicze lub firmy związane z wodą i czystością. Według aktualnych badań budzi największe zaufanie u odbiorcy i kojarzy się z niezawodnością, dlatego często sięgają po niego również instytucje związane z finansami.
  • Żółć jest kolorem słońca i wigoru. Zwraca uwagę i odpowiednio zastosowana buduje radosne skojarzenia oraz daje poczucie bezpieczeństwa, jednak nie powinna być wykorzystywana w reklamie produktów luksusowych.
  • Jako bezpieczny kojarzy się również zielony, który jest jednak o wiele bardziej spokojny i harmonijny. To kolor lasu, dlatego najczęściej możemy go spotkać u organizacji ekologicznych oraz firm, w których filozofię wpisana jest dbałość o środowisko naturalne.
  • Fiolet to barwa szlachetna, związana z władzą i duchowością. Jest wyrazista, dodająca energii oraz tajemnicza, ale zbyt duża jej ilość może przytłaczać, dlatego należy stosować ją rozsądnie.
  • Kolorem chętnie wybieranym przez marki dedykowane dziewczynkom i kobietom jest różowy. Przywodzi na myśl miłość i atrakcyjność, dlatego jest często wykorzystywana w reklamie kosmetyków. Posługiwanie się nim bez umiaru grozi jednak postrzeganiem oferty jako infantylnej, przesłodzonej, a samej marki –
    niestabilnej.

Jednak samo znaczenie kolorów to jeszcze nie wszystko. Kolejnym wyzwaniem jest…

Kolory w projektowaniu graficznym

Prawidłowe zestawienie barw.

Bardzo przydatnym narzędziem jest koło kolorów, czyli graficzny model ukazujący, jak powstają kolejne barwy i jakie łączą je stosunki. Naprzeciwko siebie leżą kolory komplementarne, których zestawienie daje mocny kontrast np. ciemnoniebieski i żółty. Barwy harmonijne znajdują się blisko siebie, a wszystkie ich atrybuty są do siebie podobne, czyli mają zbliżony do siebie odcień, walor oraz chromatyczność. Co tak naprawdę oznaczają te trzy określenia, za pomocą którego można dość precyzyjnie scharakteryzować kolor?

  • Odcień nie tylko nazywa kolor, ale również określa jego temperaturę, czyli większą zawartość żółci (kolory ciepłe) albo błękitu (kolory zimne). Każda barwa może mieć swój cieplejszy lub chłodniejszy odcień. Niech przykładem będzie zieleń groszkowa i szmaragdowa – są zupełnie inne.
  • Za pomocą waloru określa się natężenie barwy, czyli jak bardzo zbliżona jest do czerni lub bieli. Pastelowy róż jest zatem kolorem jasnym, a burgund ciemnym.
  • Ostatni atrybut to chromatyczność, czyli czystość i wyrazistość, która obniża się wraz z dodatkiem szarości. Kolor wydaje się wtedy przytłumiony i dużo bardziej spokojny. Barwami neutralnymi są biel, wszelkie szarości i czerń.

Dobór kolorów o odpowiednich parametrach ma duży wpływ na skuteczność reklamy. Udowodniono, że dla osób młodszych bardziej atrakcyjne są jasne i żywe barwy, natomiast starsi wolą spokojne, wręcz przytłumione. Ciepłe kolory są bardziej energetyczne i pobudzające do działania, natomiast chłodne wyciszają i uspokajają. Doświadczone studio graficzne, dobrze zaznajomione z psychologią barw, wykorzysta tę wiedzę, aby Twoja wizytówka, strona lub katalog idealnie trafiały w gusta klientów.